Avontuur, deel 5 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anke & Yvonne Dankers & de Fockert - WaarBenJij.nu Avontuur, deel 5 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anke & Yvonne Dankers & de Fockert - WaarBenJij.nu

Avontuur, deel 5

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke & Yvonne

28 April 2014 | Indonesië, Jogjakarta

De hotelkamers worden overigens steeds kleiner. Dit keer moesten we de kamer verbouwen om onze 2 koffers open te kunnen leggen... Na een heerlijke nachtrust werden we allebei weer fit wakker zonder nog last te hebben van ongemakken. Tenminste zo voelde het. Na een lekker ontbijtje van yogurt met muesli, bordje fruit en thee konden we er weer tegen. Dit hotel heeft blijkbaar veel gasten uit Blanda omdat er veel herkenbare gerechten op de kaart staan en zelfs koning Alex en koninging Maxima ons 's ochtends tijdens het ontbijt blij aanstaren. Ook Koningsdag werd hier bescheiden gevierd en een verslagje in het Blandees lag op de balie.

Ons eerste bezoek vandaag was aan een batikfabriekje. Hier hebben we het hele, prachtige proces gezien van het batiken van katoen en zijde. Prachtige motieven worden met de hand op de stoffen getekend of met stempels aangebracht. Dan de waxprocessen zodat kleuren gewaarborgd blijven. Dit zijn echte kwaliteitsproducten die dan ook wat duurder zijn dat bijv. op de markt waarbij je vaak batik koopt dat na 2x wassen er niet meer uitziet. Respect voor de mensen die dit proces uitvoeren wat het is echt precisiewerk. (Ja Walter, het is hier gelukt!)

Hierna zijn we naar de Borobudur gereden. Heel typisch is dat zo'n gigantische Boeddhistishe tempel in een gebied staat waar geen of nauwelijks Boeddhisten wonen. De tempel staat er dan ook al veel eeuwen. In den beginne verscholen onder aarde en jungle. We hadden het geluk een zeer goede en goed Engels sprekende gids te treffen. Op de tocht naar de tempel word je letterlijk en figuurlijk besprongen door kooplui die alles aan je willen slijten en daar zeer vasthoudend over zijn. Ik vind dat altijd moeilijk, steeds nee te blijven zeggen, maar hier heb ik 't ook weer volgehouden. Onze gids wist erg boeiend te vertellen over het ontstaan, de opbouw en de twee renovaties van de Borobudur. Uiteraard werd ook verteld over de ontvangenis en geboorte van Boeddha die een reincarnatie van God is. De tocht (lees- vele trappen) naar boven is een spirituele tocht naar verlichting. Heel erg mooi en indrukwekkend. Foto's zal ik later uploaden. We waren blij en dankbaar dat we beiden weer zover waren opgeknapt dat we alles volledig konden meemaken. Een bijzonder moment.

Van daaruit vervolgden we de tocht naar een zilversmederij waar we ook zouden lunchen.. Ook hier vertelde men ons hoe men de zilveren sieraden en filigrain vervaardigde. Heel interessant en uiteraard werden we begeleid naar een joekel van een winkel met heeeeeel veeeeeel zilveren sieraden en voorwerpen. Mijn handen werden op mijn rug gebonden en zo konden we de winkel weer ongedeerd verlaten :-) Dat mocht niet lang duren... Terwijl Yvonne naar het toilet ging, werd ik weer besprongen door een verkoper die prachtige batik tassen had... Ik kon het niet weerstaan en voor 5 euro heb ik een batik rugzak gekocht... Zie je nou wel, ik kan zoiets gewoon niet weerstaan. Mijn compaan kan dat veel beter...

Het restaurant bij de zilversmederij lag en was prachtig en we hebben er weer heerlijk gegeten. De reis ging weer verder naar ons hotel waar we - voordat we weer worden opgehaald om 18.45 voor een theatervoorstelling dans en een diner buffet - heerlijk en onbespied even geplonst hebben in het zwembad. Na de douche zit ik hier weer te typen aan dit verhaal.

Ik hoop dat de verhalen niet te langdradig zijn maar voor ons is elk momente een belevenis...

Tot de volgende keer..... morgen nog een dagje Yogya en dan op de trein naar Bantu...

• 28 April 2014 - 17:11

Carina Bosma:

hallo meisjes
    nee hoor anke en yvonne jullie verhalen zijn super leuk
    wij lezen ze met veel plezier
    ben erg blij voor jullie dat jullie weer goed zijn opgeknapt
    echt knap van jou anke dat je je hebt kunnen beheersen met al dat zilver
    geniet volop van jullie mooie superreis liefs carinaxxxxxx

• 28 April 2014 - 19:20

Hanneke:

Nog even: ik geniet van het lezen van al jullie belevenissen. Inkorten maar niet doen Anke!
    Veel plezier weer, geniet ze van de yoga! Ben benieuwd.
    Veel liefs, Hanneke

• 28 April 2014 - 19:26

Mieke :

Hallo meiden, heel leuk om jullie belevenissen te volgen. Jammer van de twee zieke dagen, hopelijk blijft het daarbij maar dat is meestal het geval. Heerlijk wat jullie allemaal meemaken en te zien krijgen, blijf genieten!

• 28 April 2014 - 20:38

Harrie En Walter:

Anke en Yvonne,
    Jammer dat jullie aan de diarrr... waren. Gelukkig is het weer in orde. Ja wij volgen julllie reisverhalen met veel plezier. Ik ben wel benieuwd wat je gekocht hebt Anke in Yokja. Nog even wachten.
    Als jullie de kans krijgen moet je eens proberen naar een grote winkel-mall te gaan met jullie supir (chauffeur).
    Selamat tidur. Harrie en Walter

• 28 April 2014 - 20:41

Irma:

Ooooooh wat knap! Zilver nog wel !

• 28 April 2014 - 22:03

Bernadette:

Ga zo door !! ;-)

• 28 April 2014 - 23:09

Jolanda:

De verhalen zijn echt niet langdradig, ze zijn GEWELDIG!!! Heel veel plezier en geniet van deze geweldige reis :-)

• 29 April 2014 - 09:29

Tonnie:

Hallo Anke en Yvonne,

Met plezier lezen wij jullie verslag.. Zitten hier in een regenachting Stiphout dus is het heel leuk jullie verhalen te lezen en kijken al uit naar de volgende. Hopelijk behoren jullie lichamelijke ongemakken tot het verleden. Veel plezier en tot deel 6.

Groet Theo en Tonnie

• 29 April 2014 - 17:57

Wies En Gerrit:

Hoi Anke en Yvonne
    Wat een mooie reis! We genieten van je verslagen. Ik moet ze Gerrit voorlezen want hij kan die kleine lettertjes niet lezen. Geniet maar fijn verder van je reis en doe geen gekke dingen!
    Groetjes Wies en Gerrit

• 30 April 2014 - 11:18

Trudo Jr:

Als het maar bij die ene tas bleef, geniet er nog maar lekker van. Gr de Dankertjes

• 30 April 2014 - 13:08

Anke & Yvonne Dankers & De Fockert: